onsdag den 19. august 2009

Hvor er øst og vest?

Bjørn Wiinblad (1918-2006) har altid fascineret mig. Jeg husker, hvordan jeg som lille fik et askebæger og en cigaretholder i præmie ved en kaninudstilling. Ja, det lyder jo helt absurd, at jeg fik dette, men jeg elskede dem og havde dem stående på et lille bord på mit værelse. Jeg tror faktisk ikke, at jeg tænkte så meget over, hvad de egentlig skulle bruges til, for det var dekoren, der interesserede mig. (Men jeg husker, at jeg tegnede en Bjørn Wiinblad-agtig tegning, som jeg limede ovenpå en tændstikæske, i tilfælde nogen skulle få lyst til at tænde en af mine usynlige cigaretter!) Klassisk Bjørn Wiinblad: Sort streg på gråligt porcelæn. Mine to elskede objekter gik desværre tabt i en flytning, hvor et par flyttemænd tabte den eneste kasse, hvorpå der stod FORSIGTIG/GLAS med store sorte bogstaver. Kærligheden til Bjørn Wiinblads karakteristiske streg har jeg dog bevaret.


I sommers kom jeg så over to indrammede puslespil tegnet af Bjørn Wiinblad med titlerne "Nord" og "Syd", og nu vil jeg forfærdelig gerne have fat i "Øst" og "Vest". Billedet ovenfor "Der Barbier von Bagdad" minder en del om mine puslespilsbilleder, men når jeg søger i Dansk plakatmuseums arkiv finder jeg to andre med titlerne "Øst" og "Vest" (se de to sidste billeder), og de hører tilsyneladende til en helt anden "verdenshjørne"-serie.


"Nord"


"Syd"


I august udgaven af rom123 "falder jeg over" dette billede. Ser den opmærksomme seer, hvad der hænger over bænken? Et Bjørn Wiinblad-billede, der umiskendelig ligner de to, som jeg har! Samtidig minder dette om "Der Barbier von Bagdad". Er der nogen derude, der kan give mig et svar?



"Øst"


"Vest"




Ingen kommentarer:

Send en kommentar