mandag den 16. november 2009

Mandag



Efter en hektisk weekend med tre selskaber er det nu blevet mandag, og jeg må tilstå, at jeg ikke helt føler mig parat til at forlade Villa Rosa til fordel for min arbejdsplads. Ude er det mørkt, men i skæret fra en ensom gadelygte skimter jeg et vådt og diset landskab.

Imellem kagebagning og madlavning har jeg tænkt på Majbritt, der famler rundt der på stierne i mørket. Måske er det, fordi jeg selv famler mig frem for tiden? Måske er det bare, fordi jeg elsker de mørke stier ved vesterhavet? Når jeg koncentrerer mig, kan jeg dufte grannåle og mudret jord, som intensiveres af mørket. Jeg har lukkede øjne. Terapi.

I dag er det bestemt ikke let for mig at skulle forlade min trygge hule. Før gæsterne kom, ryddede min mand op i hele Villa Rosa. En befrielse. Ting, der roder, fylder virkelig både fysisk og psykisk. I løbet af de næste par dage må jeg forsøge at rydde op i mine arbejdsrutiner. Lister må skrives og hænges op på mit kontor. Skemaer må fyldes ud og sendes. Opgaver må rettes.

Majbritt famler stadig rundt og afprøver forskellige muligheder. Hun vender om, men aner ikke, om hun er på rigtig spor. Ufrivilligt triller tårene nedover hendes kinder. Hun skal tisse, men nægter at gøre det udendørs. Hun begynder at løbe, men falder over en gren. Hun begynder at hulke. Der er gået hul på hendes bukser, og hendes venstre hånd svier.

Selv forsøger jeg bare at holde mig oprejst! ;)

(Hjertet på billedet er til jer).

9 kommentarer:

  1. Tak for et meget smukt hjerte !
    Jeg mener at kende den tilstand du beskriver...Og lister vil hjælpe :-) !

    SvarSlet
  2. Klarte du å komme deg ut på jobb i dag? Ikke alltid så fristende når det er mørkt og kaldt der ute..! Den som bare kunne blitt under dyna.
    3 selskaper var da enormt! skjønner du er sliten, håper både du og Majbrit klarer å holde dere sånn noenlunde oppreist! Takk for din hyggelige kommentar på julekortet!

    SvarSlet
  3. Tak for hjertet..det lunnede... :o)
    -og mht. lister, så har jeg også god gavn af dem...ellers så synes jeg aldrig at jeg når nogen vegne...men når jeg fysisk faktisk kan krydse dem af på listen, ja så kan jeg vokse helt vildt og føle mig morderlig stolt... ;o)

    SvarSlet
  4. Hei Kjære! Takk for god mat og hyggelig fødselsdagsfeiring for dine flotte to barn på lørdag. Håper du overlevet denne arbeidsdagen uten noen fysiske og psykiske skader. Ha det fint!! Klem fra meg til deg :-)))

    SvarSlet
  5. Følger spændt med Maj-britt ud af den mørke sti - med vinden susende - og lúgten af hav i næsen....hvor mon hun ender??? Kan føle tårerne og hendes hulken - er vist lidt hudløs idag...

    SvarSlet
  6. Det gør helt ondt at læse. Jeg håber, du har det bedre nu.
    Jeg kender godt det der med at vælte ind og ud af hhv fantasi og virkelighed, hvor ingen af delene egentlig er til at holde ud eller rumme eller osse er det bare irriterende.
    Jeg er bare sådan i knæ over den måde du får den oplevelse ned i ord som du gør delt op i afsnit på den måde.
    Det er snart ved at være længe siden jeg burde have svare t dig på en ordentlig måde med en mail, men jeg kan ikke finde ro og mine tanker løber afsted og jeg har virkelig tænkt meget og det bliver lissom ved dét. Jeg fantaserer, fordi jeg jo i virkeligheden ingenting ved og fordi jeg ikke tør stole på migselv tror jeg.
    Nu går jeg i seng, godnat...knus fra mig

    SvarSlet
  7. Kære Losarinas mor: Det var da det mindste - det hjerte - med alle de opmuntringer du giver mig dagligt, og godt at høre, at du genkender min tilstand. Da ved jeg, at dette er noget, andre også erfarer.

    Kære Katrine K: Ja, jeg tog på arbejde...i oprejst tilstand.

    Kære Pi: Det var så lidt med det hjerte - du fortjener det ;) Godt at høre, at lister faktisk kan være en hjælp! ;)

    Kære Bistel: Selv tak, det er altid en fornøjelse at have jer på besøg.

    Kære Camilla: Sagde du hudløs? Tell me about it! Jeg håber, du føler dig stærkere i dag?

    Kære Rikke W: Sikke noget pjat - dårlig samvittighed over en fjollet mail. Nej, ved du nu hvad. Jeg sidder altså ikke her og venter på noget svar. Iøvrig er du jo her, og det gør mig forbandet glad, at du forstår mine indlæg, og at du genkender min tilstand! Tusind tak.

    SvarSlet
  8. Tak for det smukke hjerte, Rosa - det er så rummeligt, at vi er mange, der kan dele det. Ha' en dejlig tirsdag med listerne, sådan nogle det går jeg også ind for :)

    SvarSlet
  9. Tak for omsorgen, Madame, jeg trænger den...

    SvarSlet