mandag den 7. september 2009

Vi to vi ku' køw ti sko, men vi ka' kun få to på...



Overvågningskamara lavet af Søren Behncke alias Papfar. Foto: Maja Egelund. Lånt fra www.kunsten.no

Midt i den norske valgkamp, som jeg som dansk statsborger ikke har nogen indflydelse på, kan jeg ikke lade være med at tænke på alt det, der er sket i Danmark de sidste 7år. "Er det mon den retning Norge er ved at tage?", spørger jeg nogen gange mig selv.

Ja, jeg ved ikke så meget om politik, men jeg er vild med samfundskritisk kunst. Overvågningskameraet af pap ovenfor, kan jeg godt lide. Det får mig til at reflektere over det samfund, som vi lever i. Og hvad nytter mon alle disse overvågningskameraer? Har de nogen funktion? Jeg håber det, for der er mange af dem.

På Grundlovsdag udkom det danske band Nephew med sit nye album Danmark/Denmark, der er et indslag i den danske samfundsdebat. I tillæg til sangene, der synges på en salig blanding af dansk og engelsk (Noget jeg godt kan lide og som er karakteristisk for Nephews sange), gav bandet ti kunstnere 100% kunstnerisk frihed til at skabe en musikvideoe til hver sin sang. Dette har resulteret i 10 meget spændende videoer, der alle er at finde på youtube.

I dette indlæg vælger at fremhæve to af videoerne. Den ene, der kan ses her, er Søren Behnckes bud. Den er morsom, og står i stærk kontrast til teksten...og så måske alligevel ikke.

Den anden er Sidse Carstens video til sangen "Hurra", som jeg synes er ekstremt uhyggelig. Ja, jeg ved ikke, hvorfor jeg synes, det er så uhyggeligt at se en voksen mand iklædt kaninkostume, men det synes jeg altså.

Er det ikke herligt, når musikgrupper engagerer sig i samfundsdebatten? Og når jeg er i gang, kan jeg ikke lade være med at linke til den nu afdøde sangerinde Natasjas fantastiske Gi' mig Danmark tilbage

Vi tre, vi ku' hejs' ti flag, men vi blev kun født på en dag.
(Nephew, "La Fangool")

Ingen kommentarer:

Send en kommentar