fredag den 30. oktober 2009

Tekstlig samvittighed

For nogen måneder siden var jeg på et seminar, hvor vi blev bedt om at dele os ind efter det fag, som vi bedst kunne lide at have i folkeskolen. Jeg valgte dansk. Eller rettere sagt dansk/norsk, eftersom der i denne norske forsamling næppe ville være andre, der kom til at vælge dansk. Til min store overraskelse var der heller ingen, der valgte norsk, så jeg fandt mig selv stående mutters alene, mens alle andre samlede sig i trygge grupper under titlerne: Orientering; Musik; Gymnastik; Matematik; Religion; Formning.

Det var som om, jeg var en lille forræder, der jeg stod. Selv syntes jeg, at det var dybt underligt, at jeg var den eneste, der elskede dette fag højets i skolen. Måske har det noget med nynorsk at gøre? Jeg ved det ikke, men jeg elskede virkelig dansk. Jeg elskede det også i gymnasiet. Jeg elskede ganske enkelt at forme bogstaver til ord, der igen kunne formes til smukke fuldendte sætningsguirlander. Dansk stil var en ren nydelse.

Det kan virke som en meningsløs passion både for mig selv og andre, for mens andre laver ting af stof, papir, garn og tråd, skriver jeg bogstaver ned på et stykke papir. Mens andre klæder deres børn i egne kreationer, møder jeg mine omgivelser tomhændet og fraværende, konstant på jagt efter den perfekte beskrivelse.

Jeg fyldes af dårlig samvittighed, når jeg bruger mine fridage foran computeren. Der er så mange ting, som skal gøres. En indre stemme gør mig opmærksom på, at jeg hellere burde bruge dagene fornuftigt. Men så er det, jeg bliver gal og stamper i jorden. Er det at skrive ufornuftigt, bare fordi jeg ikke længere skriver på en dansk stil? Nogen må vel for h...... skrive!

Jeg ånder et sted mellem 'a' og 'å', men det har taget mig mange år at forstå, at det hænger sådan sammen. Det er en okay erkendelse, for nu kan jeg ikke bare negligere det, og andre får ikke lov til at ignorere det.

3 kommentarer:

  1. Hei Rosa :))Det er nok ikke bare du som sliter med litt dårlig samvittighet for tiden som brukes foran pc'en. Jeg har ofte tenkt at jeg heller kunne lest i boka mi eller tilbragt tid med datteren, vasket huset etc..Men jeg synes det er så hyggelig å være på nettet at jeg ignorer den indre stemmen..Hadde jeg ikke vært på nettet hadde jeg sikkert gjort andre ting jeg hadde hatt dårlig samvittighet for.
    Angående dansk interiørsmak så skjønner jeg nok at ikke alle er like interesserte men likevel har vi leid så mange koselige sommerhus og sett så mange av andres deilige sommerhus at jeg tenker generelt når jeg sier at dansker er flinke med interiør og design..
    tenker at dere har en sans for kvalitet liggende dypt inne i genene :)
    Jeg simpelthen elsker danmark og tror jeg må ha vært dansk i mitt forrige liv eller noe sånt ;)Hadde jeg vært 18 år i dag hadde jeg nok reist til København og blitt der..Ville gått inn for å finne en dask kjæreste altså hehe! Jeg er ikke opptatt av om folk har fine ting..Er mer opptatt av originalitet og blir så glad når folk har huset fullt av gjenbruk!
    Jeg må skrive mer siden..Datteren min venter på meg her men ha en fin fredagskveld videre..Vi kjører samme prosedyre selv om det kun er meg og datteren som er hjemme i helgen :))

    SvarSlet
  2. Nyd din passion, for det er der du lever - føj for alt i verden ikke andres forkvaklede forventninger til det normale...
    Hav en god aften - Camilla

    SvarSlet
  3. Jeg er jo en ældre kvinde og har dermed et forspring . Spark den dårlige samvittighed langt væk !!!!!
    Den er til ingen gavn eller glæde! Den dræber ALT !

    SvarSlet